Mot ett okänt mål: Humanistisk forskarhandledning och doktoranders deltagande i forskningsdebatten
Abstract
Enligt Högskoleförordningen skall den som avlägger doktorsexamen kunna uppvisa en färdighet att i både tal och skrift delta i nationell och internationell forskningsdebatt. I denna artikel uppmärksammas några av de särskilda utmaningar som denna inriktning ställer forskarhandledare i humaniora och teologi inför. Intervjuer med tre rutinerade handledare redovisas och analyseras. Det framkommer att styrdokumentens formuleringar i mycket liten grad påverkar den konkreta utformningen av forskarutbildning och handledarskap, samt att handledarnas principiella inställning till doktoranders insocialisering i olika forskningssammanhang uppvisar stor variation. Där hållningen är avvaktande eller avvisande kan den i hög grad härledas till en upplevd konflikt mellan olika aspekter av utbildningen och handledarskapet. Ett antal förekommande eller tänkbara strategier för att uppnå examensordningens mål diskuteras också i artikeln.
Fulltext
Publicerad
Referera så här
Nummer
Bidragsformer
Nyckelord:
forskarhandledning, forskarutbildning
Licens
Copyright (c) 2017 Högre utbildning
Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.