Mot ett okänt mål: Humanistisk forskarhandledning och doktoranders deltagande i forskningsdebatten

Författare

  • Tobias Hägerland Centrum för teologi och religionsvetenskap, Lunds universitet

Abstract

Enligt Högskoleförordningen skall den som avlägger doktorsexamen kunna uppvisa en färdighet att i både tal och skrift delta i nationell och internationell forskningsdebatt. I denna artikel uppmärksammas några av de särskilda utmaningar som denna inriktning ställer forskarhandledare i humaniora och teologi inför. Intervjuer med tre rutinerade handledare redovisas och analyseras. Det framkommer att styrdokumentens formuleringar i mycket liten grad påverkar den konkreta utformningen av forskarutbildning och handledarskap, samt att handledarnas principiella inställning till doktoranders insocialisering i olika forskningssammanhang uppvisar stor variation. Där hållningen är avvaktande eller avvisande kan den i hög grad härledas till en upplevd konflikt mellan olika aspekter av utbildningen och handledarskapet. Ett antal förekommande eller tänkbara strategier för att uppnå examensordningens mål diskuteras också i artikeln.

Hämtningsstatistik
Totala nedladdningar:
Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Fulltext

Publicerad

2011-11-07

Referera så här

Hägerland, T. (2011). Mot ett okänt mål: Humanistisk forskarhandledning och doktoranders deltagande i forskningsdebatten. Högre utbildning, 1(2), 89–100. Hämtad från https://hogreutbildning.se/index.php/hu/article/view/858

Nummer

Bidragsformer

Artiklar

Nyckelord:

forskarhandledning, forskarutbildning