När lärandet blir svårt: En forskningsöversikt om studenters upplevelser av känslomässiga utmaningar i undervisningssituationer

Författare

DOI: https://doi.org/10.23865/hu.v14.5493

Abstract

Syftet med denna forskningsöversikt är att bidra till fördjupade kunskaper om studenters upplevelser i känslomässigt påfrestande situationer i olika undervisningssammanhang. Litteratursökningen gjordes i flera olika databaser: ERIC, Web of Science och Google Scholar. Studier som publicerats mellan 2010 och 2021 och som utgörs av empiriska studier inkluderades, totalt 65 artiklar. Forskningsöversikten är en narrative review där fokus har varit att analysera artiklarnas resultat tematiskt. Detta har skett i två steg: först en kategorisering av vilka undervisningssituationer och ämnesinnehåll som väcker starka känslor och sedan en tolkande analys för att undersöka vad som kännetecknar de utmaningar studenter upplever i samband med dessa situationer. Resultaten visar att de undervisningssituationer och ämnesinnehåll som väcker negativa känslor och av studenter upplevs som känslomässigt påfrestande kan delas in i fyra övergripande kategorier: dissektioner, upplevelser under verksamhetsförlagd utbildning (VFU), ångest i samband med vissa ämnen och känsligt ämnesinnehåll. De utmaningar som studenter ställs inför att hantera rör deras egna emotionella och fysiska reaktioner, balansen mellan akademiskt och känslomässigt engagemang, professionella utmaningar och existentiella reflektioner. Studenter behöver stöd att hantera dessa utmaningar. Genom att lärare blir mer medvetna om vad som kan utgöra känslomässiga utmaningar för studenter kan vi stötta dem bättre och ge dem utrymme att bearbeta sina upplevelser. 

ENGLISH ABSTRACT

When learning becomes difficult: A narrative review of students’ experiences of emotional challenges in teaching situations

The purpose of this review is to deepen our knowledge about students’ experiences in emotionally challenging situations in different teaching contexts. The literature search was made in several different databases: ERIC, Web of Science and Google Scholar. Studies published between 2010 and 2021 and consisting of empirical studies were included, a total of 65 articles. The research overview is a type of narrative review where the focus has been to analyze the results of the articles thematically. The analysis has been conducted in two steps: first a categorization of which teaching situations and subject content that was emotionally distressful and then an interpretive analysis to investigate what characterizes the challenges students experience in connection with these situations. The results show that the teaching situations and subject content that are experienced by students as emotionally stressful can be divided into four general categories: dissections, experiences during work-based education (VFU), anxiety in connection with certain subjects and sensitive topics. The challenges that students are faced with relate to: their own emotional and physical reactions, the balance between academic and emotional engagement, professional challenges, and existential reflections. Students need support to deal with these challenges. By making teachers more aware of what may be emotionally challenging and distressful for students, we can better support them and give them space to process their experiences. 

Hämtningsstatistik
Totala nedladdningar:
Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Publicerad

2024-05-21

Referera så här

Weurlander, M. (2024). När lärandet blir svårt: En forskningsöversikt om studenters upplevelser av känslomässiga utmaningar i undervisningssituationer. Högre utbildning, 14(1), 90–114. https://doi.org/10.23865/hu.v14.5493

Nummer

Bidragsformer

Artiklar

Nyckelord:

känslomässiga utmaningar, studenters erfarenheter, högre utbildning