Meddelanden

Call for papers – Muntlighet i högre utbildning

Muntlighet är en färdighet som används som ett av de främsta arbetsredskapen i en mängd olika yrken och professioner. Därför är det en grannlaga uppgift i högre utbildning att förbereda studenter dels på vad som kännetecknar den akademiska muntligheten som de möter och ska lära sig under sin utbildning, dels på den muntlighet de förväntas behärska senare i sitt yrkesliv för att nå fram med ett budskap. Det muntliga uttrycket tillhör den del av den akademiska litteraciteten som i många avseende betraktas som en generisk färdighet som inte är ämnesspecifik. Det muntliga uttrycket används i högre utbildning såväl relativt standardiserat vid muntliga presentationer av kunskapsinnehåll som vid friare akademiska samtal i seminarieform. Men muntligheten har också sina ämnesspecifika traditioner. Det handlar oftast om tyst kunskap, dvs. färdigheter som är välanvända men inte alltid specifikt synliggjorda. Utmaningen i utbildning om muntlighet specifikt för akademiska sammanhang är att varken demontera det talade ordet till isolerad färdighetsträning eller att integrera den till osynlighet.

Tidskriften Högre utbildning inbjuder tillsammans med det nordiska forskarnätverket Röst, Retorik och Relationer (RRR) härmed till att bidra med artiklar på temat muntlighet i högre utbildning. Texterna kan vara såväl forskningsartiklar som reflektioner över pågående undervisningspraktik, eller essäer (fördjupade diskussioner) som lyfter fram intressanta erfarenheter. Fokus ska vara på undervisning, lärande och lärandets villkor i akademisk utbildning. Artiklarna publiceras löpande i tidskriftens ordinarie nummer, men binds samman av temat.

Deadline för bidrag till det här artikelropet är 31 januari 2024.