Tröskelbegrepp inom grammatiken
Abstract
I vår artikel vill vi med utgångspunkt i tröskelbegreppet (Perkins 1999) undersöka moment inom
grammatiken som är svåra för studenterna att tillägna sig, men som är helt avgörande för förståelse
och progression. I första hand utgår vi från en analys av underkända tentamina i ämnet svenska.
Analysen pekar ut tre problemområden: svårigheter med att skilja mellan betydelse, form
och funktion, med att skilja mellan en linjär och en hierarkisk dimension samt med att korrekt
avgränsa satser och fraser. En del av problemen med grammatik verkar kunna härledas till komplexiteten
i processandet och krav på koncentration under längre tidsföljd – lite förenklat att
studenterna måste kunna ha flera bollar i luften samtidigt och ha det under en ganska lång tid. Vi
diskuterar även gränsdragningen mellan vad som är sund pedagogisk anpassning och vad som är
rimliga krav på studenterna att hitta egna strategier för sitt arbete och sitt lärande.
Publicerad
Referera så här
Nummer
Bidragsformer
Nyckelord:
tröskelbegreppet, grammatik, grammatikdidaktik, språklig hierarki, satsbegreppet, frasbegreppetLicens
Copyright (c) 2017 Gunlög Josefsson, Katarina Lundin

Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell-licens.