Wicked problems i lärande för hållbar utveckling – Vägledning för att ta fram exempel och problembeskrivningar

  • Johanna Lönngren Umeå Universitet, Sverige

Abstract

Högre utbildning ska integrera hållbarhetsperspektiv, men många lärare upplever att de inte har tillräcklig kompetens eller tillgång till lämpliga pedagogiska verktyg. Ett mycket användbart pedagogiskt verktyg för lärande för hållbar utveckling är så kallade wicked problems, problem som saknar ”rätta” lösningar och som karakteriseras av stor komplexitet, osäkerhet och värdekonflikter. Men för att kunna arbeta med wicked problems behöver lärare först ta fram lämpliga exempel och beskriva dessa för studenterna så att studenterna vet vad de ska arbeta med. För att underlätta för lärare att ta fram beskrivningar av wicked problems presenterar jag här åtta forskningsbaserade designprinciper och illustrerar dem med hjälp av
en beskrivning av ett aktuellt problem: coronaviruspandemin. Med hjälp av dessa principer och konkreta exempel hoppas jag att fler lärare vågar ta fram egna problembeskrivningar och använda dem i sin undervisning för att på så sätt integrera hållbarhet i fler program och kurser i högre utbildning.

Hämtningsstatistik
Totala nedladdningar:
Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.
Publicerad
2021-12-22
Referera så här
Lönngren, J. (2021). Wicked problems i lärande för hållbar utveckling – Vägledning för att ta fram exempel och problembeskrivningar. Högre utbildning, 11(3). https://doi.org/10.23865/hu.v11.3091
Bidragsformer
Reflekterad utbildningspraktik
Nyckelord
wicked problems, hållbarhet, scenario, rollspel, coronavirus