Värderingsövningar som ett praktiskt verktyg för att öka omdömesförmågan inom professionsutbildningar

Författare

  • Anna Ambrose Södertörns högskola, Sverige
DOI: https://doi.org/10.23865/hu.v13.5308

Abstract

Reflektionstexten utgår från ett undervisningsexempel där studenter engageras i undervisningen och kursens tematik via minnen och därmed övas i att utveckla ett professionellt omdöme. Det är ett undervisningsexempel hämtad från den egna undervisningspraktiken vid lärarutbildningen där värderingsövningar används som ett verktyg för att reflektera kring kursers tematik, närma sig litteraturen för kursen och fördjupa ett professionsomdöme. Även om reflektionen tar sin utgångspunkt i ett konkret undervisningsexempel hämtat från en specifik undervisningskontext, en kurs som ges inom lärarutbildningens utbildningsvetenskapliga kärna, kan övningen med stor sannolikhet och en smula fantasi anpassas för att kunna användas inom ett flertal andra professionsprogram vilket även diskuteras i textens avslutande del. 

ENGLISH ABSTRACT

Value-based exercises as practical tools to increase professional judgement
This reflective text explores the importance of providing opportunities for students to develop a professional judgement and reflect on the theme of a course. Drawing on a teaching example from teacher education, the text discusses how using value- based exercises can become a tool to reflect on a theme and as an introduction to the literature in a course. These value-based exercises can also serve to develop a professional judgement. While the reflection is based on a specific teaching context, the final section of the text suggests that this exercise easily can be adapted for a use in a variety of other professional programs.

Hämtningsstatistik
Totala nedladdningar:
Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Publicerad

2023-06-15

Referera så här

Ambrose, A. (2023). Värderingsövningar som ett praktiskt verktyg för att öka omdömesförmågan inom professionsutbildningar. Högre utbildning, 13(2), 17–23. https://doi.org/10.23865/hu.v13.5308

Nummer

Bidragsformer

Reflekterad utbildningspraktik

Nyckelord:

minnen, professionsutbildning, studentengagemang, professionellt, memory, professional training, student engagement, professional judgement