”Samverkan är ju hela tiden, överallt” – samverkan som gränsobjekt i akademin

Författare

  • Erika Andersson Cederholm Lunds universitet, Sverige
  • Ingela Furenbäck Högskolan Kristianstad, Sverige
  • Cornelia Wulff Hamrin Högskolan Kristianstad, Sverige
DOI: https://doi.org/10.23865/hu.v14.5366

Abstract

Hur och i vilken omfattning högre lärosäten (universitet och högskolor) i Sverige samverkar med samhället har debatterats i media såväl som i forskningen. Denna artikel belyser den formaliseringsprocess som skett i kölvattnet av nya regleringar och politiska krav på samverkan. I studien analyseras officiella dokument och intervjuer med universitetsanställda vid två svenska lärosäten. Analysen fokuserar på begreppet samverkan som ett gränsobjekt och belyser den mångtydighet som kännetecknar den rådande formaliseringen. Strävan efter definitioner och operationaliseringar av samverkan ger upphov till många specifika och lokala tolkningar; av begreppet som sådant, hur samverkanskompetens ska definieras och hur samverkans genomslag ska mätas. I artikeln diskuteras nackdelarna med formaliseringsprocesser som drivs för långt och som kan bidra till att samverkan förvandlas till ett självändamål. 

ENGLISH ABSTRACT

“We collaborate all the time, everywhere” – collaboration as a boundary object in academia

How and to what extent higher education institutions in Sweden are collaborating with society has been debated in public media and in research. This article highlights the formalisation of the Swedish collaboration policy following a reinforced regulation and political pressures. In the study, official university documents and interviews with university employees at two Swedish universities are analysed. The analysis focuses on the concept of collaboration as a boundary object, shedding light on the ambiguity characterising the formalisation process. The striving for definitions and operationalisation of the concept creates a multitude of specific and local interpretations; of the concept as such, how collaboration competencies should be defined, and how the result of collaboration can be measured. The article draws to a close by a discussion of the potential drawbacks when collaboration practices become too formalistic, and collaboration turns into an end in itself. 

Hämtningsstatistik
Totala nedladdningar:
Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Publicerad

2024-04-02

Referera så här

Andersson Cederholm, E., Furenbäck, I., & Wulff Hamrin, C. (2024). ”Samverkan är ju hela tiden, överallt” – samverkan som gränsobjekt i akademin. Högre utbildning, 14(1), 29–43. https://doi.org/10.23865/hu.v14.5366

Nummer

Bidragsformer

Artiklar

Nyckelord:

samverkan, högre lärosäten, gränsobjekt