Rum på campus i högre utbildning – didaktisk design och handlingsutrymme

Författare

  • Marie Leijon Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö Högskola.

Abstract

Vilka möjligheter till deltagande och handlingsutrymme har studenter och lärare i högre utbildning när det gäller den fysiska miljön på campus? Utifrån ett designteoretiskt perspektiv kommer jag i den här artikeln att resonera om vilken betydelse rum kan ha för både design för lärande och i lärande. I artikeln diskuteras hur rum utgör en del av lärares didaktiska design, som en inramning för lärande och får därmed konsekvenser för iscensättningen av en lärprocess. Rum är även något både studenter och lärare förhåller sig till och använder sig av som resurs under en lärprocess, design i lärande. Rum påverkar hur studenter och lärare interagerar och skapar mening i en lärprocess. Deltagarna förstår rummen på ett sätt vid iscensättningen, men måste förhålla sig till och ibland designa om rummen under processens gång. Särskilt intressant blir det därför att diskutera handlingsutrymme, både i relation till lärarens didaktiska design och förutsättningar för lärande, men framförallt i relation till studenters och lärares arbete med att tolka och omforma rummet som en del av den lärväg de designar.

Hämtningsstatistik
Totala nedladdningar:
Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Författarbiografi

Marie Leijon, Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö Högskola.

Fil.dr, lektor i pedagogik.

Fulltext

Publicerad

2016-06-23

Referera så här

Leijon, M. (2016). Rum på campus i högre utbildning – didaktisk design och handlingsutrymme. Högre utbildning, 6(1), 3–20. Hämtad från https://hogreutbildning.se/index.php/hu/article/view/750

Nummer

Bidragsformer

Artiklar

Nyckelord:

Design för lärande, rum, rumsdidaktik, högre utbild