Att utveckla undervisningen tillsammans – Ett praktiskt exempel

Författare

  • Cecilia Lundberg Handelshögskolan vid Åbo Akademi
  • Anna-Greta Nyström Handelshögskolan vid Åbo Akademi
  • Johanna Lindström Handelshögskolan vid Åbo Akademi

Abstract

Under tiden 2011-2015 fungerade Handelshögskolan vid Åbo Akademi (Finland) som en av universitetets två kvalitetsenheter inom utbildning. Projektperioden innebar stora satsningar på pedagogisk utveckling. En av huvudsatsningarna var att skapa en systematisk utvecklingsprocess i syfte att uppmuntra den undervisande personalen att jobba tillsammans för att utveckla sig själva, sin undervisning, sitt ämne och institutionen i sin helhet. Ett verktyg som utarbetades är den så kallade Lärande i fokus (LiF)-modellen. I detta exempel presenterar vi LiF-modellen, hur den planerats och utformats. Erfarenheter och resultat kring införandet av modellen diskuteras och en omarbetad LiF-modell föreslås. Modellen kan användas även i andra kontexter och vid andra lärosäten, enheter och grupper.

Hämtningsstatistik
Totala nedladdningar:
Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Författarbiografier

Cecilia Lundberg, Handelshögskolan vid Åbo Akademi

FD

Anna-Greta Nyström, Handelshögskolan vid Åbo Akademi

ED

Johanna Lindström, Handelshögskolan vid Åbo Akademi

EM

Fulltext

Publicerad

2016-06-23

Referera så här

Lundberg, C., Nyström, A.-G., & Lindström, J. (2016). Att utveckla undervisningen tillsammans – Ett praktiskt exempel. Högre utbildning, 6(1), 77–84. Hämtad från https://hogreutbildning.se/index.php/hu/article/view/755

Nummer

Bidragsformer

Goda exempel

Nyckelord:

pedagogisk utveckling, lärande, process, modell