På vilken vetenskaplig grund och utifrån vilken beprövad erfarenhet? Utvecklingsbehov inom högskolepedagogiken

Författare

  • Ulla Riis Uppsala universitet, Institutionen för pedagogik och didaktik

Abstract

I såväl skollag som högskolelag kan man läsa att ”Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet”. Men hur ska egentligen denna föreskrift tolkas? Vad avser vi med att en undervisning vilar på vetenskaplig grund?

Hämtningsstatistik
Totala nedladdningar:
Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Författarbiografi

Ulla Riis, Uppsala universitet, Institutionen för pedagogik och didaktik

Professor i pedagogik, Uppsala universitet, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Fulltext

Publicerad

2016-06-23

Referera så här

Riis, U. (2016). På vilken vetenskaplig grund och utifrån vilken beprövad erfarenhet? Utvecklingsbehov inom högskolepedagogiken. Högre utbildning, 6(1), 91–92. Hämtad från https://hogreutbildning.se/index.php/hu/article/view/757

Nummer

Bidragsformer

Debatt

Nyckelord:

Vetenskaplig grund, Beprövad erfarenhet, Högskolepedagogik