Om möjligheterna att replikera professionella utmaningar i lektionssalen: Datorbaserad simulering av barnavårdsutredningar

Författare

  • Klas Borell Institutionen för socialt arbete, Mittuniversitetet
  • Gunilla Egonsdotter Institutionen för socialt arbete, Mittuniversitetet

Abstract

Datorbaserade simuleringar spelar en alltmer central roll i högre utbildning, men har hittills inte utnyttjats inom utbildningen av socialarbetare. Syftet med det här beskrivna projektet SIM-CHILD är att utveckla en sådan simulering i ett för professionellt socialt arbete särskilt utmanande verksamhetsområde, nämligen barnavårdsutredningar. Ett centralt problem i detta utvecklingsarbete handlar om att söka förena högt ställda krav på formell och reell autenticitet.


Hämtningsstatistik
Totala nedladdningar:
Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Författarbiografi

Klas Borell, Institutionen för socialt arbete, Mittuniversitetet

Professor i sociologi

Fulltext

Publicerad

2012-03-13

Referera så här

Borell, K., & Egonsdotter, G. (2012). Om möjligheterna att replikera professionella utmaningar i lektionssalen: Datorbaserad simulering av barnavårdsutredningar. Högre utbildning, 2(1), 47–50. Hämtad från https://hogreutbildning.se/index.php/hu/article/view/849

Nummer

Bidragsformer

Forskningsnotiser

Nyckelord:

Datorsimulering, autenticitet, barnavårdsutredningar, socialt arbete