Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till primär navigationsmeny Hoppa till sidfot
Nordic Open Access Scholarly Publishing Cappelen Damm Akademisk
högre utbildning
  • Registrera
  • Logga in
  • Om
    • Om tidskriften
    • Redaktion
    • Uppgifter om tidskriften
    • Om förlaget
  • Tidskriftens Policy
    • Granskning
    • Open Access Policy
    • Indexering
    • Upphovsrätt och licens
    • NOASP publiceringsetik
    • Datahanterings- och integritetspolicy
  • Riktlinjer
    • Bidragsformer
    • Riktlinjer för författare
    • Författarskap
    • Riktlinjer för granskare
    • Blind granskning
    • Skicka in bidrag
  • Publicerat
    • Senaste
    • Arkiv
    • Meddelanden
  • Temasidor
    • Lärande för hållbar utveckling
Sök
  1. Hem /
  2. Arkiv /
  3. Vol 2 Nr 1 (2012)

Publicerad: 2012-04-12

Ledare

  • Högre utbildnings andra utgivningsår inleds här
    Ann-Sofie Henriksson, Anders Sonesson
    1-2
    • PDF

Artiklar

  • Att organisera för musiklärares professionella utveckling – om identitetsformation och olika praxisgemenskaper
    Cecilia Ferm Thorgersen
    5-18
    • PDF
  • I betraktarens ögon – Betydelsen av kön och ålder för studenters läraromdömen
    Martin Karlsson, Erik Lundberg
    19-32
    • PDF
  • Är förkunskaper verkligen viktiga för framgångsrika högre studier? En analys av studieresultatet på en grundläggande högskolekurs i statistik
    Magnus Carlsson
    33-46
    • PDF

Forskningsnotiser

  • Om möjligheterna att replikera professionella utmaningar i lektionssalen: Datorbaserad simulering av barnavårdsutredningar
    Klas Borell, Gunilla Egonsdotter
    47-50
    • PDF

Goda exempel

  • Student Autonomy and Peer Learning – An Example
    Stefan Hellmer
    51-54
    • PDF

Recensioner

  • Student Feedback. The cornerstone to an effective quality assurance system in higher education
    Maria Wolters
    55-56
    • PDF
  • Et universitet er et sted, der forsker i alt – undtagen i sig selv og sin egen virksomhed. Rapport om den forskningsfaglige baggrund for udvikling af universitetspædagogisk forskning
    Malin Irhammar
    57-59
    • PDF
  • Universitetspedagogik
    Mikael Askander
    61-62
    • PDF
  • Högskolepedagogik. Att vara professionell som lärare i högskolan
    Sven B Eriksson
    63-64
    • PDF

Om tidskriften

Högre utbildning är en vetenskaplig e-tidskrift som är fritt tillgänglig enligt open access-principen. Tidskriftens övergripande syfte är att stödja framväxten av kunskap som är av relevans för undervisning och utbildning vid universitet och högskolor. 

Läs mer

Skicka in bidrag

Nyhetsbrev

Språk
  • English
  • Svenska
Mest lästa denna månad
  • Att bedöma pedagogisk skicklighet – är det verkligen så svårt? – en studie av skillnader i bedömningar mellan vetenskapligt och pedagogiskt sakkunniga
    152
  • När blir det plagiat? – En tvärsnittsstudie av studenters färdigheter och förmågor gällande fusk i form av plagiat
    110
  • Reflektioner kring en högre utbildning som lägger grunden för bildade företagsekonomer
    105
  • Uppsatsetik – om etisk problematik i studenters självständiga arbeten
    103
  • Digital competence in the Norwegian teacher education and schools
    96
  • Om förlaget
  • Integritet
Connect With Us:
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn

Högre utbildning ISSN 2000-7558. Huvudredaktörer: Mona Fjellström och Jan Stockfors. Tidskriften Högre utbildning publiceras under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). Utgivare är Nordic Open Access Scholarly Publishing – NOASP – en underavdelning av Cappelen Damm Akademisk, Postboks 1900, 0055 Oslo, Norway. ©Cappelen Damm AS, ©Photo (pencils) choness/iStockphoto.

Cappelen Akademisk