Utmaningen med utmaningsdriven utbildning

Authors

  • Erik Falk Södertörns högskola
DOI: https://doi.org/10.23865/hu.v9.1060

Abstract

Utbildningsprogram, kurser eller kursmoment där studenter arbetar med utmaningar, ofta formulerade av samarbetsparter utanför akademin – vilka ibland benämns ”challenge-based learning” – kan bidra till relevans och verklighetsanknytning i undervisning samt främja generella förmågor som samarbete, kommunikationsförmåga och kritiskt och analytiskt tänkande. Men utbildningsformen skapar också en rad problem kring undervisningsadministration, examinationsformer och organisation eftersom den bryter mot etablerade arbetssätt och traditioner inom universitetsväsendet. Den här texten beskriver och reflekterar över praktiska och pedagogiska erfarenheter från Södertörns högskola i arbetet med att etablera en lärosätesgemensam utmaningsbaserad kurs tillsammans med Karolinska Institutet och med samverkansparterna Huddinge och Botkyrka kommuner.

Usage Statistics
Total downloads:
Download data is not yet available.

Published

2019-05-10

How to Cite

Falk, E. (2019). Utmaningen med utmaningsdriven utbildning. Högre utbildning, 9(1), 38–47. https://doi.org/10.23865/hu.v9.1060

Issue

Section

Reflections

Keywords:

samverkan, utmaningsdriven utbildning, utbildningskvalitet, värde i högre utbildning, challenge-based learning, challengedriven education