Studentengagemang och aktiverande gruppuppgifter – ett exempel
Abstract
Här presenteras en gruppuppgift som bygger på hög studentaktivitet och stort studentinflytande samtidigt som små lärarresurser tas i anspråk. Uppgiften går ut på att studenterna i mindre grupper producerar ett antal kortare populärvetenskapliga texter de sedan hjälper varandra att förbättra innan de publiceras på en publik hemsida. I texten redovisas uppgiftens upplägg ingående men också resultat av enkätundersökningar som genomförts bland studenterna före och efter uppgiftens utförande. Gruppuppgiften avser att träna analytiska och kommunikativa färdigheter samtidigt som generella kursmål som fördjupade ämneskunskaper, självständighet, kritiskt förhållningsätt och samverkan kan operationaliseras på ett mycket kostnadseffektivt sätt. Uppgiften kan därför användas som ett kompletterande undervisningsinslag på många olika högskolekurser.
Fulltext
Publicerad
Referera så här
Nummer
Bidragsformer
Nyckelord:
grupparbete, collaborative learning, delaktighet, peer review, samverkan, Wikipedia
Licens
Copyright (c) 2016 Högre utbildning
Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.