Call for papers – Tema forskarutbildning

2024-05-16

Call for papers – Tema forskarutbildning

Forskarutbildning har en central roll för våra lärosäten och den högre utbildningen. Utbildning på forskarnivå, det vill säga utbildning till doktorsexamen eller licentiatexamen, är inte är inte bara den högsta formella utbildningsnivån i svensk högre utbildning, det är också här våra framtida medarbetare skolas in i rollerna som forskare och universitetslärare.

Jämfört med högre utbildning på grund och avancerad nivå så är utbildningen på den här nivån betydligt mindre beforskad, såväl i Sverige som internationellt. På senare tid har dock intresset för att ur olika perspektiv studera forskarutbildningen växt och i det här sammanhanget har tidskriften Högre utbildning spelat en viktig roll. I forskningsöversikten ”Forskning om svensk forskarutbildning år 2000–2020” konstaterar Eva Brodin och Anders Sonesson att den tidskrift som publicerat absolut flest forskningsartiklar om svensk forskarutbildning är just Högre utbildning (Brodin och Sonesson, 2022).

För att ytterligare stimulera utvecklingen av vår kunskap om, och förståelse av, forskarutbildningen i den svenska och nordiska kontexten bjuder nu Högre utbildning in till temat ”Forskarutbildning”. Vi välkomnar olika typer av texter som behandlar forskarutbildning och forskarhandledning ur olika perspektiv. Det kan vara såväl forskningsartiklar som reflektioner över pågående undervisningspraktik, eller essäer (fördjupade diskussioner) som lyfter fram intressanta erfarenheter från exempelvis handledare, doktorander, studierektorer eller kursansvariga för forskarhandledarkurser.

Vi vill ha ditt färdiga manuskript senast den 31 januari 2025.

Mer information om Högre utbildning, våra textkategorier och, till exempel, tidskriftens särskilda råd till författare hittar du på Högre utbildnings hemsida:  https://hogreutbildning.se/index.php/hu

 

Referens

Brodin, E. M. & Sonesson, A. (2022). «Forskning om svensk forskarutbildning åren 2000–2020», Högre utbildning, 12(2), 78–116. https://doi.org/10.23865/hu.v12.3528