Fältstudie i yrkesutbildning

Författare

  • Petra Runström Nilsson Mälardalens universitet, Sverige
DOI: https://doi.org/10.23865/hu.v13.5212

Abstract

Fältstudier är ett vanligt inslag i olika yrkesutbildningar som ges vid svenska lärosäten. Trots detta är det svårt att finna en definition på vad en fältstudie är, vilken teoretisk grund den vilar på, hur den kan konstrueras och examineras. I den här artikeln presenteras Grossmans ramverk (2009) som en teoretisk grund att tänka kring i konstruerandet av fältstudier. 

ENGLISH ABSTRACT

Work-based learning activities and assignment (fältstudier) in vocational training

Work-based learning (WBL) activities and assignment (fältstudie) are common in vocational training, for example teacher education, police education and nursing programs. However, it is hard to find a common definition, a theoretical ground for the work-based learning (WBL) activities and how the WBL activities and assignment are constructed and evaluated. In this article Grossman’s framework (2009) is presented as one possible theoretical frame one can use when constructing a work-based learning activity and/or assignment. 

Hämtningsstatistik
Totala nedladdningar:
Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Publicerad

2023-06-20

Referera så här

Runström Nilsson, P. (2023). Fältstudie i yrkesutbildning. Högre utbildning, 13(2), 43–48. https://doi.org/10.23865/hu.v13.5212

Nummer

Bidragsformer

Reflekterad utbildningspraktik

Nyckelord:

yrkesutbildning, fältstudie, Grossmans ramverk, vocational training, teacher education, work-based learning, work-based learning activities and assigment, Grossman's framework