Ledare vol. 12 nr. 2 2022
Abstract
– Äntligen! säger nog de flesta lärare och studenter, är vi tillbaka på campus! Redan i sin ledare till förra numret av Högre utbildning konstaterade Ulrike Schnaas och Per-Anders Forstorp att undervisningen vid våra lärosäten vårterminen 2022 till största del ägde rum på campus igen. Det är härligt att återigen höra sorlet och se grupper av studenter inbegripna i uppsluppna samtal på universitetens öppna ytor eller se dem intensivt arbetande bakom grupprummens glasväggar. Men hur är det egentligen i den postpandemiska vardagen för lärare och forskare? Även om campusaktiviteten har ökat sedan Covid-19 härjade som mest så är fortfarande skillnaden
slående mot situationen före pandemin. Vi hoppas att framtida texter i Högre utbildning kommer att avhandla frågor om hur vi ska förvalta de centrala värden i universitetstraditionen som vi håller högt, och samtidigt utveckla nya fruktbara idéer från sådant vi kunnat fokusera på under åren på de digitala plattformarna.
Publicerad
Referera så här
Nummer
Bidragsformer
Licens
Copyright (c) 2022 Hélène Edberg, Jan Stockfors

Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell-licens.
Författare som bidrar till Högre utbildning behåller upphovsrätt och publiceringsrättigheter för sina artiklar, men samtycker till att publicera sina artiklar under villkoren i Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International-licens som tillåter tredjeparter at kopiera, bearbeta och vidaredistribuera materialet oavsett medium eller format, på villkor att hen anger källan på korrekt sätt, länkar till licensen och markerar om det är gjort ändringar i materialet. Verket får inte användas och delas för kommersiella ändamål.