Ledare vol. 12 nr. 2 2022

Författare

  • Hélène Edberg Södertörns högskola, Sverige
  • Jan Stockfors Sveriges landbruksuniversitet, Sverige
DOI: https://doi.org/10.23865/hu.v12.5264

Abstract

– Äntligen! säger nog de flesta lärare och studenter, är vi tillbaka på campus! Redan i sin ledare till förra numret av Högre utbildning konstaterade Ulrike Schnaas och Per-Anders Forstorp att undervisningen vid våra lärosäten vårterminen 2022 till största del ägde rum på campus igen. Det är härligt att återigen höra sorlet och se grupper av studenter inbegripna i uppsluppna samtal på universitetens öppna ytor eller se dem intensivt arbetande bakom grupprummens glasväggar. Men hur är det egentligen i den postpandemiska vardagen för lärare och forskare? Även om campusaktiviteten har ökat sedan Covid-19 härjade som mest så är fortfarande skillnaden
slående mot situationen före pandemin. Vi hoppas att framtida texter i Högre utbildning kommer att avhandla frågor om hur vi ska förvalta de centrala värden i universitetstraditionen som vi håller högt, och samtidigt utveckla nya fruktbara idéer från sådant vi kunnat fokusera på under åren på de digitala plattformarna.

Hämtningsstatistik
Totala nedladdningar:
Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Publicerad

2022-12-23

Referera så här

Edberg, H., & Stockfors, J. (2022). Ledare vol. 12 nr. 2 2022 . Högre utbildning, 12(2), 123–125. https://doi.org/10.23865/hu.v12.5264

Nummer

Bidragsformer

Ledare