Students’ Constructions of Professional Judgement in Teacher Education, Medical Education and Police Education

Författare

DOI: https://doi.org/10.23865/hu.v14.5288

Abstract

Vocational training programmes in higher education encompass, as learning objectives, the development of relational skills and professional judgement, especially in welfare professions such as policing, teaching and healthcare, where know-how about managing close contact with people is a prerequisite. Based on a cross-professional analysis, the current article explores how students from three different professional education programmes – teacher education, police training and medical education – construct professional judgement in group discussions and interviews. The results show that participants construct professional judgement as relationships between three different dimensions: personal ethics, educational standards, and professional practice. When discussing professional dilemmas, students utilise these three different dimensions to argue for the moral or ethical soundness of their choices. The results of the study shed light on the importance of providing students with opportunities to reflect openly on professional judgement in different ways, even though such reflections may not always be formally assessed. Furthermore, the analysis demonstrates similarities between the three programmes that we analysed, as well as similarities in students’ reflections regarding essential aspects of the professions. 

Hämtningsstatistik
Totala nedladdningar:
Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Författarbiografier

Anja Rydén Gramner, Linköping University, Sweden

Anja Rydén Gramner är postdoktor i pedagogik på Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet. Hennes forskningsintressen handlar om professionell identitet och professionella emotionella förmågor inom högre utbildning och professionsutbildning, samt hur skönlitteratur kan fungera som didaktiskt verktyg för professionell veckling. Anja undervisar på lärarutbildningen.

Malin Wieslander, Linköping University, Sweden

Malin Wieslander är docent vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings universitet. Hennes forskningsintressen är poliskultur och mångfaldsarbete inom polisen och polisutbildningen. Den senaste forskningen handlar om humor, kollegialitet, och organisatorisk tystnad inom polisen. Hon leder två forskningsprojekt om sexuella trakasserier inom polisen.

Henrik Lindqvist, Linköping University, Sweden

Henrik Lindqvist är docent i pedagogik, avdelningschef för avdelningen pedagogik och didaktik vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL), Linköpings universitet. Hans huvudsakliga forskningsintressen är (1) lärarstudenters hanterande av känslomässigt utmanade situationer i lärarutbildningen, (2) handledning under verksamhetsförlagd utbildning under lärarutbildning och (3) specialpedagogik.

Åsa Larsson, Linköping University, Sweden

Åsa Larsson är fil.dr i pedagogik och universitetslektor vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet. Hennes forskningsintresse är bland annat elevers begreppsutveckling och begreppsförändring i lärande och undervisning. Åsa undervisar främst i pedagogisk psykologi, forskningsmetodik och examensarbete på olika lärarprogram.

Emilia Åkesson, Linköping University, Sweden

Emilia Åkesson är doktorand i pedagogik vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande på Linköpings universitet, och undervisar på lärarutbildningen. Emilia har en lärarexamen från Södertörns högskola och en masterexamen i genusvetenskap från Linköpings universitet.

Katarina Eriksson Barajas, Linköping University, Sweden

Katarina Eriksson Barajas är professor i pedagogik med inriktning mot didaktik vid institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet. Hon forskar bland annat om fiktion som didaktiskt redskap i professionsutbildning, samt om genus i utbildning. Hon undervisar vid lärarutbildningen samt vid Didacticum, Linköpings universitets centrum för pedagogisk och didaktisk utveckling av universitetets utbildning och undervisning.

Publicerad

2024-04-10

Referera så här

Wallner, L., Rydén Gramner, A., Wieslander, M., Lindqvist, H., Larsson, Åsa, Åkesson, E., & Eriksson Barajas, K. (2024). Students’ Constructions of Professional Judgement in Teacher Education, Medical Education and Police Education. Högre utbildning, 14(1), 49–63. https://doi.org/10.23865/hu.v14.5288

Nummer

Bidragsformer

Artiklar

Nyckelord:

English, ethics, higher education, professional education, reflective practice, welfare professions