Students’ Constructions of Professional Judgement in Teacher Education, Medical Education and Police Education

Authors

DOI: https://doi.org/10.23865/hu.v14.5288

Abstract

Professional higher education encompasses the development of relational skills and professional judgement, especially in welfare professions where close contact with people is essential, such as policing, teaching and health care. In the current article, using a cross-professional analysis, we explore how students from three different professional education programmes – teacher education, police education and medical education – construct professional judgement in group discussions and interviews. The results show that participants construct professional judgement as a relationship between three different dimensions: personal ethics, educational standards and professional practice. The examples in this article show how students utilise these three different dimensions when discussing professional dilemmas to account for choices that they (would) make as being morally or ethically sound. We argue that these results shed light on the importance of providing students with opportunities to reflect openly on professional judgement in different ways, even though this may not currently be examined or graded in their education. Furthermore, the analysis demonstrates similarities between the three examined programmes, as well as similar student reflections on essential aspects of the professions.

Usage Statistics
Total downloads:
Download data is not yet available.

Author Biographies

Swedish Swedish, Linköping University, Sweden

Anja Rydén Gramner är postdoktor i pedagogik på Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet. Hennes forskningsintressen handlar om professionell identitet och professionella emotionella förmågor inom högre utbildning och professionsutbildning, samt hur skönlitteratur kan fungera som didaktiskt verktyg för professionell veckling. Anja undervisar på lärarutbildningen.

swedish Swedish, Linköping University, Sweden

Malin Wieslander är docent vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings universitet. Hennes forskningsintressen är poliskultur och mångfaldsarbete inom polisen och polisutbildningen. Den senaste forskningen handlar om humor, kollegialitet, och organisatorisk tystnad inom polisen. Hon leder två forskningsprojekt om sexuella trakasserier inom polisen.

Swedish Swedish, Linköping University, Sweden

Henrik Lindqvist är docent i pedagogik, avdelningschef för avdelningen pedagogik och didaktik vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL), Linköpings universitet. Hans huvudsakliga forskningsintressen är (1) lärarstudenters hanterande av känslomässigt utmanade situationer i lärarutbildningen, (2) handledning under verksamhetsförlagd utbildning under lärarutbildning och (3) specialpedagogik.

Swedish Swedish, Linköping University, Sweden

Åsa Larsson är fil.dr i pedagogik och universitetslektor vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet. Hennes forskningsintresse är bland annat elevers begreppsutveckling och begreppsförändring i lärande och undervisning. Åsa undervisar främst i pedagogisk psykologi, forskningsmetodik och examensarbete på olika lärarprogram.

Swedish Swedish, Linköping University, Sweden

Emilia Åkesson är doktorand i pedagogik vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande på Linköpings universitet, och undervisar på lärarutbildningen. Emilia har en lärarexamen från Södertörns högskola och en masterexamen i genusvetenskap från Linköpings universitet.

Swedish Swedish, Linköping University, Sweden

Katarina Eriksson Barajas är professor i pedagogik med inriktning mot didaktik vid institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet. Hon forskar bland annat om fiktion som didaktiskt redskap i professionsutbildning, samt om genus i utbildning. Hon undervisar vid lärarutbildningen samt vid Didacticum, Linköpings universitets centrum för pedagogisk och didaktisk utveckling av universitetets utbildning och undervisning.

Published

2024-04-10

How to Cite

Wallner, L., Swedish, S., Swedish, swedish, Swedish, S., Swedish, S., Swedish, S., & Swedish, S. (2024). Students’ Constructions of Professional Judgement in Teacher Education, Medical Education and Police Education. Högre utbildning, 14(1), 49–63. https://doi.org/10.23865/hu.v14.5288

Issue

Section

Articles

Keywords:

ethics, higher education, professional education, reflective practice, welfare professions