Att göra bok på Socionomprogram

Författare

  • Per Olof Larsson Institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet
  • Jörgen Valdemar Lundälv Institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet

Abstract

Konsten att göra bok på ett utbildningsprogram handlar om att låta studenter publicera sig som ett led i sin utbildning till socialarbetare. Under 2.5 år har vi som lärare följt studenter på Socionomprogrammet som författat texter som diskuterats på ett examinerande seminarium. Därefter har texterna redigerats till en studentantologi. Under publiceringsprocessen har flera aktörer deltagit bland annat bokförläggare, funktionshinderorganisation och lärare. I denna artikel beskrivs erfarenheterna utifrån studenternas, funktionshinderorganisationens, förläggarens och redaktörernas perspektiv. Vi avslutar artikeln med goda råd och rekommendationer till dem som vill utveckla detta arbets- och förhållningssätt till textens mening och makt

Hämtningsstatistik
Totala nedladdningar:
Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Fulltext

Publicerad

2016-06-23

Referera så här

Larsson, P. O., & Lundälv, J. V. (2016). Att göra bok på Socionomprogram. Högre utbildning, 6(1), 85–90. Hämtad från https://hogreutbildning.se/index.php/hu/article/view/756

Nummer

Bidragsformer

Goda exempel

Nyckelord:

studentantologi, studentcentrerat lärande, DHR - Förbundet för ett samhälle utan rörelsehinder, bokförlag, funktionsnedsättningar, Socionomprogrammet