Att göra bok på Socionomprogram

Authors

  • Per Olof Larsson Institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet
  • Jörgen Valdemar Lundälv Institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet

Abstract

Konsten att göra bok på ett utbildningsprogram handlar om att låta studenter publicera sig som ett led i sin utbildning till socialarbetare. Under 2.5 år har vi som lärare följt studenter på Socionomprogrammet som författat texter som diskuterats på ett examinerande seminarium. Därefter har texterna redigerats till en studentantologi. Under publiceringsprocessen har flera aktörer deltagit bland annat bokförläggare, funktionshinderorganisation och lärare. I denna artikel beskrivs erfarenheterna utifrån studenternas, funktionshinderorganisationens, förläggarens och redaktörernas perspektiv. Vi avslutar artikeln med goda råd och rekommendationer till dem som vill utveckla detta arbets- och förhållningssätt till textens mening och makt

Usage Statistics
Total downloads:
Download data is not yet available.

Full text

Published

2016-06-23

How to Cite

Larsson, P. O., & Lundälv, J. V. (2016). Att göra bok på Socionomprogram. Högre utbildning, 6(1), 85–90. Retrieved from https://hogreutbildning.se/index.php/hu/article/view/756

Issue

Section

Best practice

Keywords:

studentantologi, studentcentrerat lärande, DHR - Förbundet för ett samhälle utan rörelsehinder, bokförlag, funktionsnedsättningar, Socionomprogrammet