Kamratrespons som formativ bedömning för lärande. En analys av kamratresponstexter på lärarutbildningen

  • Jennie Sivenbring

Abstract

I denna artikel studeras kamratrespons, som ett sätt att arbeta med formativ bedömning för
att möjliggöra ett utvidgat lärande; ett lärande som avser både den som ger och tar emot responsen.
Kamratrespons används ofta i högre utbildning med motiveringen att det är ett kostnadseffektivt
verktyg som kan ge pedagogiska vinster. Genom att analysera formativa råd och
motiveringar i ett antal responstexter skrivna av studenter som går sin första termin på lärarprogrammet,
studeras vilka pedagogiska vinster som möjliggörs och vad det är som villkorar att
dessa möjliga vinster kan nås.

Hämtningsstatistik
Totala nedladdningar:
Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.
Publicerad
2017-07-10
Referera så här
Sivenbring, J. (2017). Kamratrespons som formativ bedömning för lärande. En analys av kamratresponstexter på lärarutbildningen. Högre Utbildning, 7(1), 1-12. https://doi.org/10.23865/hu.v7.903
Bidragsformer
Artiklar