Kamratrespons som formativ bedömning för lärande. En analys av kamratresponstexter på lärarutbildningen

Författare

  • Jennie Sivenbring
DOI: https://doi.org/10.23865/hu.v7.903

Abstract

I denna artikel studeras kamratrespons, som ett sätt att arbeta med formativ bedömning för att möjliggöra ett utvidgat lärande; ett lärande som avser både den som ger och tar emot responsen. Kamratrespons används ofta i högre utbildning med motiveringen att det är ett kostnadseffektivt verktyg som kan ge pedagogiska vinster. Genom att analysera formativa råd och motiveringar i ett antal responstexter skrivna av studenter som går sin första termin på lärarprogrammet, studeras vilka pedagogiska vinster som möjliggörs och vad det är som villkorar att dessa möjliga vinster kan nås.

Hämtningsstatistik
Totala nedladdningar:
Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Publicerad

2017-07-10

Referera så här

Sivenbring, J. (2017). Kamratrespons som formativ bedömning för lärande. En analys av kamratresponstexter på lärarutbildningen. Högre utbildning, 7(1), 1–12. https://doi.org/10.23865/hu.v7.903

Nummer

Bidragsformer

Artiklar