Att bedöma pedagogisk skicklighet – är det verkligen så svårt? – en studie av skillnader i bedömningar mellan vetenskapligt och pedagogiskt sakkunniga
Abstract
Pedagogisk skicklighet ska enligt högskoleförordningen ägnas lika stor omsorg som
vetenskaplig skicklighet i anställningsförfaranden vid svenska högskolor och universitet.
Vilka förutsättningar som finns att visa omsorg om pedagogisk skicklighet och ägna den
uppmärksamhet ter sig dock tämligen olika vid lärosätena. I denna fallstudie undersöks
skillnader i de sätt på vilket pedagogisk skicklighet kommer till uttryck i utlåtanden från
särskilt tillsatta pedagogiskt sakkunniga och vetenskapligt sakkunniga i anställnings- och
befordringsärenden vid en fakultet vid ett svenskt lärosäte. Studien visar på flera skillnader
i utlåtandena där de pedagogiskt sakkunniga gör mer omfattande, mer kvalitativa och mer
systematiska utlåtanden än de vetenskapligt sakkunniga redovisar. Dessutom diskuteras
några återkommande utmaningar som formuleras i sakkunnigutlåtandena, och hur dessa
utmaningar hanteras.
Publicerad
Referera så här
Nummer
Bidragsformer
Nyckelord:
pedagogisk skicklighet, sakkunniggranskning, bedömningskriterier, fallstudie, dokumentanalysLicens
Copyright (c) 2018 Klara Bolander Laksov

Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell-licens.
Författare som bidrar till Högre utbildning behåller upphovsrätt och publiceringsrättigheter för sina artiklar, men samtycker till att publicera sina artiklar under villkoren i Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International-licens som tillåter tredjeparter at kopiera, bearbeta och vidaredistribuera materialet oavsett medium eller format, på villkor att hen anger källan på korrekt sätt, länkar till licensen och markerar om det är gjort ändringar i materialet. Verket får inte användas och delas för kommersiella ändamål.