Att bedöma pedagogisk skicklighet – är det verkligen så svårt? – en studie av skillnader i bedömningar mellan vetenskapligt och pedagogiskt sakkunniga
Abstract
Pedagogisk skicklighet ska enligt högskoleförordningen ägnas lika stor omsorg som
vetenskaplig skicklighet i anställningsförfaranden vid svenska högskolor och universitet.
Vilka förutsättningar som finns att visa omsorg om pedagogisk skicklighet och ägna den
uppmärksamhet ter sig dock tämligen olika vid lärosätena. I denna fallstudie undersöks
skillnader i de sätt på vilket pedagogisk skicklighet kommer till uttryck i utlåtanden från
särskilt tillsatta pedagogiskt sakkunniga och vetenskapligt sakkunniga i anställnings- och
befordringsärenden vid en fakultet vid ett svenskt lärosäte. Studien visar på flera skillnader
i utlåtandena där de pedagogiskt sakkunniga gör mer omfattande, mer kvalitativa och mer
systematiska utlåtanden än de vetenskapligt sakkunniga redovisar. Dessutom diskuteras
några återkommande utmaningar som formuleras i sakkunnigutlåtandena, och hur dessa
utmaningar hanteras.
Publicerad
Referera så här
Nummer
Bidragsformer
Nyckelord:
pedagogisk skicklighet, sakkunniggranskning, bedömningskriterier, fallstudie, dokumentanalys
Licens
Copyright (c) 2018 Klara Bolander Laksov
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell-licens.