Videoessäer som pedagogisk metod för att utveckla medie- och informationskunnighet
Abstract
Denna reflektion handlar om hur videoessän, som ett alternativ till mer traditionella examinationsformer, kan bidra till att utveckla studenters medie- och informationskunnighet. Videoessäns funktion i film- och medievetenskaplig utbildning presenteras. Därefter diskuteras det pedagogiska upplägget för kursen där videoessän ingick som examinationsmoment. En slutsats är att videoessän är en examinationsform med potential inte enbart inom film- och medievetenskapen, utan inom många humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnen. Formatet är dock behäftat med utmaningar. Medan en del studenter omfamnade formatet och tyckte det var utvecklande att analysera och argumentera i rörlig bild, ansåg andra studenter att det var ovant att uttrycka sig på detta vis och efterlyste mer stöd till de praktiska momenten i filmproduktionen.
Published
How to Cite
Issue
Section
Keywords:
videoessä, medie- och informationskunnighet, teori och praktik
License
Copyright (c) 2021 Emil Stjernholm
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.