Threshold concepts obscure the view

Authors

  • Håkan Salwén Stockholms Universitet, Sverige
DOI: https://doi.org/10.23865/hu.v12.3952

Abstract

Inom olika ämnesområden, på olika nivåer, finns begrepp som är viktiga för förståelsen av ämnesområdena samtidigt som att de är svåra för elever och studenter att begripa på ett adekvat sätt. De utgör därmed en svår utmaning också för lärare. Det är därför värdefullt att många kognitionsvetare, psykologer, men framför allt forskare inom utbildningsvetenskap ägnar centrala men svåra begrepp så stor uppmärksamhet. Vilka är begreppen? Vari består de vanliga missförstånden och hur kommer det sig att elever och studenter missförstår dem? Vad kan lärare göra för att på bästa sätt få elever och studenter att komma över problemen? Vad bör de göra?

Usage Statistics
Total downloads:
Download data is not yet available.

Published

2022-12-16

How to Cite

Salwén, H. (2022). Threshold concepts obscure the view. Högre utbildning, 12(3), 38–46. https://doi.org/10.23865/hu.v12.3952

Issue

Section

In-depth essays and discussions

Keywords:

Threshold conceåts, key concepts, definitions, technical terrms, Meyer and Land