Threshold concepts obscure the view
Abstract
Inom olika ämnesområden, på olika nivåer, finns begrepp som är viktiga för förståelsen av ämnesområdena samtidigt som att de är svåra för elever och studenter att begripa på ett adekvat sätt. De utgör därmed en svår utmaning också för lärare. Det är därför värdefullt att många kognitionsvetare, psykologer, men framför allt forskare inom utbildningsvetenskap ägnar centrala men svåra begrepp så stor uppmärksamhet. Vilka är begreppen? Vari består de vanliga missförstånden och hur kommer det sig att elever och studenter missförstår dem? Vad kan lärare göra för att på bästa sätt få elever och studenter att komma över problemen? Vad bör de göra?
Published
How to Cite
Issue
Section
Keywords:
Threshold conceåts, key concepts, definitions, technical terrms, Meyer and Land
License
Copyright (c) 2022 Håkan Salwén
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.