Workshop – att skapa rum för möten som kan förändra

Authors

  • Anne-Charlotte Ek
  • Camilla Safrankova

Abstract

Hur kan workshopformatet träna den kritiska förmågan? Förtrogna med det genusvetenskapliga och feministiska fältet presenterar artikelförfattarna workshop som en lämplig arbetsform inom högre utbildning. Författarna argumenterar för att workshops möjliggör demokratiska utforskande processer där förmågor som att lyssna, analysera, tolka och argumentera tränas. I artikeln diskuteras nödvändiga villkor och praktiska förutsättningar för hur vi som lärare kan iscensätta studentaktiva undersökningar där den egna förförståelsen både kan och bör utmanas. I workshopen finns utrymme för delaktighet och ofärdiga tankar. Studenter såväl som lärare tränas i att hantera intressemotsättningar och oväntade uttolkningar av workshopens gemensamma material, nödvändiga kompetenser för såväl ett kritiskt som ett demokratiskt förhållningssätt. Författarna exemplifierar hur planering och genomförande av workshops organiseras, diskuterar vikten av välkomnande, disponerandet av tid, betydelsen av möten och att hantera ”oönskade” bidrag. Man understryker att tillit är en nödvändig förutsättning liksom insikten att makt finns närvarande i alla möten. Avslutningsvis problematiseras mångfald, tolerans och konsensus; begrepp som ofta associeras till demokratiska utbildningspraktiker.

Usage Statistics
Total downloads:
Download data is not yet available.

Full text

Published

2015-06-25

How to Cite

Ek, A.-C., & Safrankova, C. (2015). Workshop – att skapa rum för möten som kan förändra. Högre utbildning, 5(2), 87–97. Retrieved from https://hogreutbildning.se/index.php/hu/article/view/767

Issue

Section

Articles

Keywords:

workshop, pedagogiska möten, tillit, makt, kritiskt tänkande, delaktighet