Uppdrag för och organisation av enheter för pedagogisk utveckling vid svenska universitet

Authors

  • Martin Stigmar Universitetspedagogisk enhet, Linnéuniversitetet
  • Gudrun Edgren Medicinska fakultetens centrum för undervisning och lärande, MedCUL, Lunds universitet

Abstract

Pedagogiska utvecklingsenheter är organiserade på olika sätt och utsatta för täta omorganisationer och studien syftar till att klargöra vilka överväganden som kan ligga till grund för enheternas uppdrag och organisation. Tolv universitet i Sverige har kartlagts genom granskning av hemsidor, telefonintervjuer med ansvariga för enheterna samt tre rundabordssamtal vid konferenser. Resultatet visar att i uppdraget ingår typiskt att arrangera högskolepedagogisk utbildning, erbjuda konsultativt högskolepedagogiskt utvecklingsstöd och främja universitetspedagogiskt erfarenhetsutbyte. Det fanns inga samband mellan uppdrag och organisationsform. Informanterna såg det som ett problem att forskning inte ingick i uppdraget och att organisation och finansiering förhindrade forskning. Organisatoriska konsekvenser av krav på forskningsanknytning av högskolepedagogisk utbildning är att pedagogiska enheter kommer att vara fristående centrumbildningar, del av en institution eller utgöra en egen institution.

Usage Statistics
Total downloads:
Download data is not yet available.

Author Biographies

Martin Stigmar, Universitetspedagogisk enhet, Linnéuniversitetet

docent i pedagogik, verksamhetsansvarig vid UPE på Linnéuniversitetet

Gudrun Edgren, Medicinska fakultetens centrum för undervisning och lärande, MedCUL, Lunds universitet

Professor i medicinsk pedagogik, medicine doktor, föreståndare för MedCUL

Full text

Published

2013-11-13

How to Cite

Stigmar, M., & Edgren, G. (2013). Uppdrag för och organisation av enheter för pedagogisk utveckling vid svenska universitet. Högre utbildning, 4(1), 49–65. Retrieved from https://hogreutbildning.se/index.php/hu/article/view/791

Issue

Section

Articles

Keywords:

forskningsanknytning, högskolepedagogisk utbildning, omorganisation, pedagogiska utvecklingsenheter