Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till primär navigationsmeny Hoppa till sidfot
Nordic Open Access Scholarly Publishing Cappelen Damm Akademisk
högre utbildning
  • Registrera
  • Logga in
  • Om
    • Om tidskriften
    • Redaktion
    • Uppgifter om tidskriften
    • Om förlaget
  • Tidskriftens Policy
    • Granskning
    • Open Access Policy
    • Indexering
    • Upphovsrätt och licens
    • NOASP publiceringsetik
    • Datahanterings- och integritetspolicy
  • Riktlinjer
    • Bidragsformer
    • Riktlinjer för författare
    • Författarskap
    • Riktlinjer för granskare
    • Blind granskning
    • Skicka in bidrag
  • Publicerat
    • Senaste
    • Arkiv
    • Meddelanden
  • Temasidor
    • Lärande för hållbar utveckling
Sök
  1. Hem /
  2. Arkiv /
  3. Vol 4 Nr 1 (2014)

Vol 4 Nr 1 (2014)

					Visa Vol 4 Nr 1 (2014)
Publicerad: 2014-03-21

Ledare

  • Kritisk kollegial granskning och Högre utbildning
    Anders Sonesson, Maja Elmgren
    1-4
    • PDF

Artiklar

  • Universitetskanslerämbetets kunskapssyn: En granskning av en granskning
    Frida Buhre
    5-17
    • PDF
  • Ett examensarbete för både yrke och akademi - en utmaning för lärarutbildningen
    Anders Råde
    19-34
    • PDF
  • Vilken väg tar den kritiska granskningen? Studenter i samtal om en vetenskaplig artikel
    Lotta Bergman, Cecilia Olsson Jers
    35-47
    • PDF
  • Uppdrag för och organisation av enheter för pedagogisk utveckling vid svenska universitet
    Martin Stigmar, Gudrun Edgren
    49-65
    • PDF

Goda exempel

  • Undersökande gemenskap för kunskapsbildning och kritiskt tänkande
    Liza Haglund
    67-73
    • PDF
  • Utveckling av muntlig examination med fokus på studenters rättssäkerhet – exempel från en ingenjörskurs
    Sandra Eriksson
    75-82
    • PDF

Recensioner

  • Bokrecension: Retorik för naturvetare. Skrivande som fördjupar lärandet.
    Ingrid Ahnesjö
    83-85
    • PDF
  • Bokrecension: Pedagogisk portfölj – för karriär och utveckling
    Jan Scheffel
    87-89
    • PDF

Övriga bidrag

  • Anmälan av avhandlingen "Utvärdering för utveckling av utbildning. Med sikte på delaktighet och deliberation"
    Maria Wolters
    91-92
    • PDF

about

Om tidskriften

Högre utbildning är en vetenskaplig e-tidskrift som är fritt tillgänglig enligt open access-principen. Tidskriftens övergripande syfte är att stödja framväxten av kunskap som är av relevans för undervisning och utbildning vid universitet och högskolor. 

Läs mer

Senaste numret

  • Atom-logotyp
  • RSS2-logotyp
  • RSS1-logotyp

signup

Nyhetsbrev

Skicka in bidrag

Skicka in bidrag

Språk

  • English
  • Svenska
Mest lästa denna månad
  • Uppsatsetik – om etisk problematik i studenters självständiga arbeten
    231
  • Kollegial stöttning genom auskultation – ett sätt att utveckla ett akademiskt lärarskap
    174
  • Kritisk självreflektion i komplexa frågor: Att hjälpa studenterna att ta makten över sitt tänkande
    160
  • Att undervisa för hållbar utveckling
    148
  • Digital competence in the Norwegian teacher education and schools
    141
Nyckelord
  • Om förlaget
  • Integritet
Connect With Us:
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn

Högre utbildning ISSN 2000-7558. Huvudredaktörer: Maria Weurlander och Jan Stockfors. Tidskriften Högre utbildning publiceras under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). Utgivare är Nordic Open Access Scholarly Publishing – NOASP – en underavdelning av Cappelen Damm Akademisk, Postboks 1900, 0055 Oslo, Norway. ©Cappelen Damm AS, ©Photo (pencils) choness/iStockphoto.

Cappelen Akademisk