Uppsatsskrivande som forskningsbaserat lärande och kursen som skrivargrupp

Författare

  • Johanna Maria Bergqvist Institutionen för arkeologi och antikens historia, InLunds universitet

Abstract

Artikeln diskuterar problematiken kring att få studenter med olika nivå av förförståelse att ta till sig och implementera teori och metod i de egna masteruppsatserna. Som en möjlig lösning för att möta studentgruppens skiftande behov föreslås en kursdesign med stort inslag av så kallat forskningsbaserat lärande (IBL).

Hämtningsstatistik
Totala nedladdningar:
Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Författarbiografi

Johanna Maria Bergqvist, Institutionen för arkeologi och antikens historia, InLunds universitet

Doktorand och adjunkt i Historisk arkeologi

Fulltext

Publicerad

2013-03-19

Referera så här

Bergqvist, J. M. (2013). Uppsatsskrivande som forskningsbaserat lärande och kursen som skrivargrupp. Högre utbildning, 3(2), 135–138. Hämtad från https://hogreutbildning.se/index.php/hu/article/view/813

Nummer

Bidragsformer

Goda exempel

Nyckelord:

forskningsbaserat lärande, IBL, Inquiry-based learning, examensarbete, masteruppsats, teori och metod