Uppsatsskrivande som forskningsbaserat lärande och kursen som skrivargrupp

Authors

  • Johanna Maria Bergqvist Institutionen för arkeologi och antikens historia, InLunds universitet

Abstract

Artikeln diskuterar problematiken kring att få studenter med olika nivå av förförståelse att ta till sig och implementera teori och metod i de egna masteruppsatserna. Som en möjlig lösning för att möta studentgruppens skiftande behov föreslås en kursdesign med stort inslag av så kallat forskningsbaserat lärande (IBL).

Usage Statistics
Total downloads:
Download data is not yet available.

Author Biography

Johanna Maria Bergqvist, Institutionen för arkeologi och antikens historia, InLunds universitet

Doktorand och adjunkt i Historisk arkeologi

Full text

Published

2013-03-19

How to Cite

Bergqvist, J. M. (2013). Uppsatsskrivande som forskningsbaserat lärande och kursen som skrivargrupp. Högre utbildning, 3(2), 135–138. Retrieved from https://hogreutbildning.se/index.php/hu/article/view/813

Issue

Section

Best practice

Keywords:

forskningsbaserat lärande, IBL, Inquiry-based learning, examensarbete, masteruppsats, teori och metod