Trigger warnings – om undervisning och politisk gränshållning i 2020-talets sociala landskap
Abstract
Debatten om ”trigger warnings” och ”trygga rum” berör alla universitetslärare, även de som aldrig ställts inför dylika krav från studenter. Med utgångspunkt i den uppmärksammade konflikten på sexologutbildningen vid Malmö universitet våren 2021 diskuterar artikeln vad så kallade trigger warnings och trygga rum är, och hur lärare i högre utbildning kan förhålla sig till studenters föreställningar kring krav på klassrummets politiska relationer. Syftet är att presentera begrepp och tolkningar av ett omdiskuterat fenomen som universitetslärare kan komma att möta i sin undervisningsgärning; på så sätt bidrar artikeln till en fördjupad förståelse av universitetslärarrollen i 2020-talets politiska och sociala landskap.
Published
How to Cite
Issue
Section
Keywords:
Trigger warnings; trygga rum
License
Copyright (c) 2021 Rebecca Selberg
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.