Komposition som projekt i heterogena studentgrupper: Ett exempel från skådespelarutbildningen

Authors

  • Sven Bjerstedt Teaterhögskolan i Malmö, Lunds universitet

Abstract

En vanligt förekommande utmaning i högre utbildning är översiktskurser med snäva tidsramar och heterogena studentgrupper. Artikeln vill peka på den positiva potentialen i sådana omständigheter genom att presentera ett konkret exempel på ett arbetssätt som har visat sig framgångsrikt inom skådespelarutbildningens musikundervisning: tonsättningsuppgifter som konceptualiseras individuellt och realiseras gemensamt. I en intervjustudie visas detta arbetssätt ha positiv påverkan på studenternas individuella utveckling i flera avseenden. Bland de läranderesultat som förefaller särskilt intressanta och potentiellt överförbara till åtskilliga ämnesområden finns självförtroende, förmåga att kommunicera samt förmåga att gemensamt hantera en kreativ process.

Usage Statistics
Total downloads:
Download data is not yet available.

Author Biography

Sven Bjerstedt, Teaterhögskolan i Malmö, Lunds universitet

Universitetslektor, Teaterhögskolan i Malmö, Lunds universitet; vicedekan, Konstnärliga fakulteten, Lunds universitet.

Full text

Published

2015-12-04

How to Cite

Bjerstedt, S. (2015). Komposition som projekt i heterogena studentgrupper: Ett exempel från skådespelarutbildningen. Högre utbildning, 5(3), 195–201. Retrieved from https://hogreutbildning.se/index.php/hu/article/view/763

Issue

Section

Best practice

Keywords:

heterogena grupper, kreativa processer, komposition