Progression i högre utbildning

Författare

  • Anna Ida Säfström Akademin för Lärande, Humaniora och Samhälle, Högskolan i Halmstad
DOI: https://doi.org/10.23865/hu.v7.955

Abstract

Syftet med denna studie är att undersöka innebörden och användningen av ordet progression inom högre utbildning. För att ta reda på i vilka betydelser ordet progression används, och hur användningen av ordet har förändrats över tid, genomförs här en systematisk begreppsanalys av vetenskapliga texter, statliga styrdokument och texter hämtade från svenska lärosätens hemsidor. Som utgångspunkt för analysen särskiljs progression i dess klassiska betydelse och progression som en kvalitet i utbildning, undervisning och läromedel. Resultatet av analysen visar att ordet progression används i allt högre utsträckning, men ofta med oklar betydelse. Det framkom också att det har skett en förskjutning mot användning av ordet progression som kvalitet hos utbildning. En definition av utbildningsprogression föreslås, och konsekvenser för högre utbildning diskuteras.

Hämtningsstatistik
Totala nedladdningar:
Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Publicerad

2017-09-28

Referera så här

Säfström, A. I. (2017). Progression i högre utbildning. Högre utbildning, 7(1), 56–75. https://doi.org/10.23865/hu.v7.955

Nummer

Bidragsformer

Artiklar

Nyckelord:

progression, högre utbildning, systematisk begreppsanalys