Att undersöka sin egen undervisningspraktik: En diskussion om etiska aspekter i samband med akademiskt lärarskap
A discussion on ethical aspects related to Scholarship of Teaching and Learning
Abstract
Akademiskt lärarskap innefattar att systematiskt utforska och reflektera över den egna undervisningspraktiken i syfte att utveckla undervisningen så att studenters lärarande underlättas och förbättras. Att undersöka den egna praktiken kan innebära särskilda etiska utmaningar men det finns idag inga etiska riktlinjer som specifikt gäller pedagogisk utveckling och akademiskt lärarskap i en svensk kontext. Syftet med denna fördjupade diskussion är att belysa och diskutera etiska aspekter av akademiskt lärarskap och högskolepedagogisk utveckling. Med utgångspunkt från forskningsetik, omsorgsetik och högskolelärares yrkesetik diskuteras några centrala etiska dilemman som högskolelärare behöver förhålla sig till i samband med utforskandet av den egna undervisningspraktiken.
English abstract
Exploring One’s Own Teaching Practices: A Discussion on Ethical Aspects Related to Scholarship of Teaching and Learning
The Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) involves systematically exploring and reflecting upon one’s own teaching practices with the aim of developing teaching to facilitate and enhance student learning. Examining one’s own practices may pose particular ethical challenges, but currently, there are no ethical guidelines in a Swedish context specifically addressing pedagogical development and SoTL. The purpose of this in-depth discussion is to shed light on and discuss the ethical aspects of SoTL and educational development in higher education. Drawing on research ethics, care ethics, and the professional ethics of university teachers, some key ethical dilemmas that university educators need to consider in the exploration of their own teaching practices are discussed.
Publicerad
Referera så här
Nummer
Bidragsformer
Nyckelord:
akademiskt lärarskap, högre utbildning, etiska dilemman, forskningsetik, omsorgsetik, yrkesetik
Licens
Copyright (c) 2024 Maria Weurlander
Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.