Ytinlärning och djupinlärning – en kritisk reflektion kring normativa tolkningar av begrepp i den samtida högskolepedagogiska diskursen
Abstract
I denna artikel diskuteras begreppen ytinlärning och djupinlärning. Artikeln syftar till en kritisk granskning av hur dessa två begrepp präglar olika sätt att tala om lärande, främst i en samtida, praktiskt orienterad högskolepedagogisk kontext. I artikeln argumenterar jag för att begreppsparet genom att kontrastera yta mot djup har en inneboende normativ potential, varigenom vissa sätt att lära implicit värderas som bättre än andra. I takt med att begreppsanvändningen har avlägsnats alltmer från den ursprungliga forskningskontext där de myntades, har den normativa potentialen gradvis kommit att realiseras. Detta har skett inte minst genom att begreppen har förbundits med andra, tydligt värderande termer, vilket har tenderat att förstärka det normativa draget hos begreppen. Detta beläggs och diskuteras i artikeln utifrån ett antal exempel från en nutida svensk högskolepedagogisk diskurs. Artikelns bärande idé är att det är nödvändigt med en kritisk reflektion, inte bara kring vad vi säger om lärande, utan också kring hur vi säger det.
Publicerad
Referera så här
Nummer
Bidragsformer
Nyckelord:
ytinlärning, djupinlärning, Göteborgsskolan, fenomenografi, metaforerLicens
Copyright (c) 2021 Richard Pleijel

Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell-licens.
Författare som bidrar till Högre utbildning behåller upphovsrätt och publiceringsrättigheter för sina artiklar, men samtycker till att publicera sina artiklar under villkoren i Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International-licens som tillåter tredjeparter at kopiera, bearbeta och vidaredistribuera materialet oavsett medium eller format, på villkor att hen anger källan på korrekt sätt, länkar till licensen och markerar om det är gjort ändringar i materialet. Verket får inte användas och delas för kommersiella ändamål.