Undersökande gemenskap för kunskapsbildning och kritiskt tänkande

Författare

  • Liza Haglund Södertörns högskola

Abstract

I denna text beskrivs hur man kan leda ett seminarium med utgångspunkt i C. S. Peirce begrepp ”community of inquiry” (undersökande gemenskap) och tanken om kunskapsproduktion som en social process. Utifrån några praktiska exempel beskrivs hur denna form kan bidra till kritiskt tänkande

Hämtningsstatistik
Totala nedladdningar:
Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Författarbiografi

Liza Haglund, Södertörns högskola

Adjunkt

Institutionen för kultur och lärande

Fulltext

Publicerad

2013-10-29

Referera så här

Haglund, L. (2013). Undersökande gemenskap för kunskapsbildning och kritiskt tänkande. Högre utbildning, 4(1), 67–73. Hämtad från https://hogreutbildning.se/index.php/hu/article/view/792

Nummer

Bidragsformer

Goda exempel

Nyckelord:

kritisk tänkande, undersökande gemenskap, seminarium