Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till primär navigationsmeny Hoppa till sidfot
Nordic Open Access Scholarly Publishing Cappelen Damm Akademisk
högre utbildning
  • Registrera
  • Logga in
  • Om
    • Om tidskriften
    • Redaktion
    • Uppgifter om tidskriften
    • Om förlaget
  • Tidskriftens Policy
    • Granskning
    • Open Access Policy
    • Indexering
    • Upphovsrätt och licens
    • NOASP publiceringsetik
    • Datahanterings- och integritetspolicy
  • Riktlinjer
    • Bidragsformer
    • Riktlinjer för författare
    • Författarskap
    • Riktlinjer för granskare
    • Blind granskning
    • Skicka in bidrag
  • Publicerat
    • Senaste
    • Arkiv
    • Meddelanden
  • Temasidor
    • Lärande för hållbar utveckling
Sök
  1. Hem /
  2. Arkiv /
  3. Vol 3 Nr 1 (2013)

Vol 3 Nr 1 (2013)

					Visa Vol 3 Nr 1 (2013)
Publicerad: 2013-02-13

Ledare

  • En tidskrift i medvind
    Ann-Sofie Henriksson, Anders Sonesson
    1-2
    • PDF

Artiklar

  • Manliga och kvinnliga teknologers självbilder och deras stereotypbilder av teknologer
    Charlotte Soneson, Anna Torstensson
    3-14
    • PDF
  • Högskolepedagogik som anpassning och motstånd i historia, nutid och framtid
    Viktor Aldrin
    15-21
    • PDF
  • Mot en professionalisering av det pedagogiska ledarskapet vid Umeå universitet
    Sven B Eriksson, Per-Olof Ågren
    23-35
    • PDF
  • Kursguidernas roll i högre utbildning – En studie av kursguidebruk vid Göteborgs universitet
    Viktor Aldrin
    37-51
    • PDF

Forskningsnotiser

  • Utvärdering av studentaktivt lärande i verksamhetsförlagd utbildning: peer learning och patientfokuserad handledning
    Mariette Bengtsson, Marie Stenberg, Elisabeth Carlson
    53-56
    • PDF

Goda exempel

  • M2-metoden: Minne och motivation i harmoni för ökad genomströmning
    Leonard Suppatt Ngaosuvan
    57-61
    • PDF
  • Film som pedagogiskt verktyg - en brygga mellan teori och klinik
    Eva Hovstadius
    63-68
    • PDF

Recensioner

  • I mötet mellan vetenskap och lärande. 13 högskolepedagogiska utmaningar
    Marie Cronqvist
    69-70
    • PDF
  • Mångfaldsmedveten pedagogik
    Tina Mattsson
    71-73
    • PDF
  • Den högre utbildningen. Ett fält av marknad och politik
    Mats Arvidson
    75-79
    • PDF

Övriga bidrag

  • Reportage från NU2012
    Johan Gustav Gärdebo, Fredrik Härlin
    81-82
    • PDF

about

Om tidskriften

Högre utbildning är en vetenskaplig e-tidskrift som är fritt tillgänglig enligt open access-principen. Tidskriftens övergripande syfte är att stödja framväxten av kunskap som är av relevans för undervisning och utbildning vid universitet och högskolor. 

Läs mer

Senaste numret

  • Atom-logotyp
  • RSS2-logotyp
  • RSS1-logotyp

signup

Nyhetsbrev

Skicka in bidrag

Skicka in bidrag

Språk

  • English
  • Svenska
Mest lästa denna månad
  • Uppsatsetik – om etisk problematik i studenters självständiga arbeten
    231
  • Kollegial stöttning genom auskultation – ett sätt att utveckla ett akademiskt lärarskap
    174
  • Kritisk självreflektion i komplexa frågor: Att hjälpa studenterna att ta makten över sitt tänkande
    160
  • Att undervisa för hållbar utveckling
    148
  • Digital competence in the Norwegian teacher education and schools
    141
Nyckelord
  • Om förlaget
  • Integritet
Connect With Us:
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn

Högre utbildning ISSN 2000-7558. Huvudredaktörer: Maria Weurlander och Jan Stockfors. Tidskriften Högre utbildning publiceras under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). Utgivare är Nordic Open Access Scholarly Publishing – NOASP – en underavdelning av Cappelen Damm Akademisk, Postboks 1900, 0055 Oslo, Norway. ©Cappelen Damm AS, ©Photo (pencils) choness/iStockphoto.

Cappelen Akademisk